Monday, October 05, 2015

Cuti jerebu

Bismillahirrahmanirrahim... Hari ini masih lagi diberi kekuatan oleh Allah swt untuk terus menulis. Hari ini cuti kerana Malaysia masih diselubungi dengan masalah jerebu yang teruk. Dua hari cuti khas telah diberikan oleh KPM supaya semua sekolah di semenanjung ditutup. Hmmm... Di mana silapnya? Kenapa dulu tak ader cerita jerebu jerebu nih? Kenapa sekarang ni dah menjadi bencana rutin setiap tahun datang melanda negara kita? Semuanya berbalik kepada diri kita sendiri.. Manusia yang rakus dan hanya memikirkan keuntungan poket sendiri sahaja yg sering melakukan perkara sebegini. Semoga kita dilindungi dari bencana ini dan mereka yg suka membakar hutan itu segera insaf dan juga kita diberi petunjuk oleh Allah di dalam menangani isu ini. Amin. Yang penting .. Hari ni cuti dan rehat.. Hehehe...
    Walaupun cuti, namun hakikatnya kerja guru tiada istilah cuti. Biarpun kelas di tutup namun kerja mengisi online tetap terpaksa djalankan. Pepagi rerakan sekerja masing masing menyibukkan diri mengisi kerja online berbanding memasak untuk sarapan pagi. Inilah antara rencah tugas cikgu zMan sekarang.. Mengejar kecanggihan kekadang itu terlupa keutamaan yang sebenar dan hakiki ialah kejayaan kemenjadian murid yang kita ajar... Itulah yang sepatutnya dilaksanakan oleh seorang pendidik.. Bukannya sibuk mengisi pelbagai birang secara online yg seringkali taliannya seperti siput..
    Apapun.. Redha itu lebih baik.. Jom hari ini layan polis evo dengan anak anak. Semallam dah ke TGV bukit raja namun penuhhhh... InsyaAllah hari ini tak ramai kot. Boleh la tengok... Assalammualaikum (atas sofa ruang tamu)

No comments: