Monday, August 01, 2011

Cyber Security

Hari ni aku nak menulis tentang cyber security.. apa dia cyber security? ianya melibatkan social engineering ataupun dalam bahasa melayu ialah kejuruteraan sosial yang menggambarkan jenis gangguan teknikal yang sangat bergantung pada interaksi manusia dan sering melibatkan penipuan orang lain. Misalnya, orang yang menggunakan kejuruteraan sosial untuk masuk ke rangkaian komputer akan cuba untuk mendapatkan kepercayaan diri dari seseorang yang diberi kuasa untuk mengakses rangkaian dan membuatkan mereka mendedahkan maklumat yang membahayakan dari keselamatan rangkaian. Pengguna komputer sekarang kebanyakkannya perempuan seringkali memuat naik terlalu banyak gambar dan meletakkan maklumat peribadi dalam platform rangkaian sosial. Platform seperti Facebook, MySpace dan Twitter yang sedang hangat dalam kalangan orang muda khasnya, sangat berisiko tinggi untuk menjadi sasaran penggodam.

Terdapat pelbagai cara penggodam untuk mengenali mangsa, antaranya ialah melalui rakan-rakan si mangsa dengan memerhatikan dengan siapa si mangsa selalu berhubung dalam rangkaian sosial. dengan itu, selepas mengenal pasti rakan mangsa, penggodam boleh cuba menyamar menjadi rakan mangsa dengan menghantar email palsu untuk meminta segala maklumat peribadi bagi tujuan kepentingan mereka sendiri.

Tidak dinafikan kebanyakkan perempuan sekarang suka mendedahkan maklumat-maklumat peribadi seperti tempat tinggal, tarikh lahir, no. telefon dan sebagainya. Ada pula segelintirnya yang suka mendedahkan gambar tubuh mereka yang kononnya menggiurkan untuk tatapan semua kaum adam, meskipun hanya untuk suka-suka tetapi mereka tidak mengetahui betapa seriusnya apabila gambar sebegibi tersebar di dunia internet kerana kemungkinan gambar mereka boleh dimanipulasikan oleh pihak-pihak yang tertentu khususnya yang pakar dalam mengedit gambar. Dalam mencari maklumat peribadi pada enjin carian spt google, yahoo, cara yang paling senang ialah dengan memasukkan alamat email mangsa dalam kotak carian. Dengan cara begini, segala maklumat mangsa akan dapat dipaparkan.

Bersambung........... penat.. hahaha

No comments: